אמנות מס

על מה מבוססות אמנות מס?

באופן כללי, אמנות מס אמורות להיות מבוססות על מודל כלכלי. המטרה של המודל הכלכלי היא לבחון את האופן שבו יהיה הכי נוח והוגן לשקף את ההסכמה בין שתי מדינות לגבי חלוקת זכויות מיסוי וקדימות בזכויות אלו עבור יצרני סוגים שונים של הכנסות. זה אולי נשמע מסובך, אבל בפועל מדובר על הסכם פשוט מאוד של שיתוף פעולה שמטרתו למנוע כפל מס.

הדרך שבה אמנות מס אמורות למנוע כפל מס היא מודל שקובע מראש כמה מיסים ישלמו הגורמים המסחריים לכל מדינה – כאשר הפעילות שלהן חורגת מהתחום הגיאוגרפי של מדינה אחת בלבד. בפועל, אמנות מס גם מונעות כפל מס מצד נישומים והן מבטיחות מניעת תשלומים מיותרים על אותה הכנסה. אבל בשביל שמצב כזה אכן יתרחש וייצא לפועל, יש צורך בשיתוף פעולה בין המדינות שחתומות על האמנה.

מאפיינים של אמנות מס

רוב אמנות המס הקיימות כיום בעולם מבוססות על מודל בינלאומי מקובל. המודל הוא של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי בין המדינות המפותחות, אך חלקים ממנו מהווים השראה גם לשיתופי פעולה מסחריים בין מדינות שנחשבות מתפתחות. בין היתר, במודל שעליו מבססים אמנות מס אפשר לזהות מרכיבים שונים כגון סעיפים למניעת כפל מס, קטגוריות של סוגי הכנסה, דברי הסבר ועוד.

המודל שעליו מבססים סוגים שונים של אמנות מס חשוב כי הוא אמור להעניק להן לגיטימציה גם אצל הנישומים. אם למשל הנישומים לא מקבלים את האופן שבו מודלים מסוימים מחשבים את חלוקת ההכנסות והמיסים שלהם, יכול להיות שהם יעדיפו לנסות לתכנן את המס בצורה אחרת. במקרים קיצוניים, אמנות מס לא מספיק מובנות אף גורמות למגמה של העלמת מס מצד החברות המסחריות.

פורסם ב-ספטמבר 21, 2020,ב-Uncategorized. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

כתיבת תגובה